vrijdag 18 juni 2010

Schrijven van korte verhalen.

Aaaahhhhhh......

Even iets dat mij echt aan het hart gaat. Het schrijven van korte verhalen is ook een van mijn hobby´s, kijk maar eens bij de pagina van mij. Mijn verhalen.
Omdat ik dus zo nu en dan eens een verhaal schrijf moet ik toch vermelden dat ik na het lezen van het Algemeen Dagblad dat ik dagelijks door de bus krijg even de schrik kreeg. De AD die ik krijg word geleverd door een goede huisvriend van ons en lees ik toch bijna altijd even door.

Maar goed. Waar gaat het nu om. De Libris Literatuur prijs. Het bestuur hiervan heeft dus het besluit genomen om de bundels met korte verhalen te schrappen voor hun Literatuur prijs. Dat komt dus neer dat alleen de romans nog in aanmerking gaan komen voor een eventuele prijs.

Waarom word ik hier zo boos van. Wel om het volgende, wie of wat bepaald wat Literatuur is? En zo ja waar moet dit dan aan voldoen. Hoeveel woorden? Hoeveel tekens? En kan iemand mij dan uitleggen wat het verschil is niet en wel Literair. Dit heeft mijns inziens helemaal niets te maken met een lang of kort verhaal. Het gaat om de leesbeleving. Een goed en kort geschreven verhaal dat je aangrijpt is toch zeker net zo mooi als een volledig vol geschreven roman?

Graag roep ik dus ook iedereen op om hier een klein stukje te tekenen.

Librisbestuur, steun het korte verhaal!

gewoon even klikken en echt schrijf je eigen stukje daar ook en help mee het bestuur van dit idiote idee af. De Korte verhalen horen thuis in de Literatuur. Niets meer en niets minder. 

 


Geen opmerkingen: