zondag 4 juli 2010

wat geknutseld

Omdat ik graag een beetje creatief aan het rommelen ben wil ik dan toch ook eens wat laten zien hier. Een klein stukje over hoe ik zelf met allerlei materialen bezig ben. Een van die dingen is zoals eerder gezien hangertjes maken. Dit zijn kleine of wat grotere hangertjes van allerlei materiaal, nu weer eentje van Alpaca. Een kleine werkbeschrijving om te dienen als handvat...

Een hanger van de serie Charmed. We kennen de serie allemaal wel.
Dit is de populaire meiden serie waarin een aantal jonge lieftallige heksen de wereld beschermen tegen rampspoed en demonen....

De dames in kwest, maar het bovenstaande symbool is toch wel een interessante knutsel. Het symbool is ook nog eens een origineel uit de oudheid symbool voor de drieeenheid en werd dus ook in zowel de alchemie als in een heksenkring gebruikt, een heidens symbool dus.

En dit is wat ik ervan gemaakt heb...

Flink schuren, zagen, boren, veilen, schuren en wat al niet nog meer. Was eerst van plan om dit zo strak en glad mogelijk te maken. Maar gaande weg weer eens besloten om dit toch te veranderen naar een mooi knoopwerk. Dit is zeker een uitdaging omdat ik dit natuurlijk ook nog niet gedaan heb. Dus vol zelf vertrouwen de vijl er in en zonder kennis van enige zaken aan de slag. En wel gekozen om deze niet geheel strak en vlak uit te voeren. De lijnen zijn dan netjes afgerond en het geheel is netjes geschuurd en gepolijst... Dus hoe dit gedaan is staat dan hieronder.


Eerst een mooie tekening gemaakt, volledig uit de hand en zonder passer of iets, gewoon vanuit een schets. Dit dan op een stukje metaal gelijmd met foto lijm. Blijft het mooi zitten en kan de lijm er van af gehaald worden doormiddel van wrijven.


En dan zagen tot we een ons wegen. Het begin is er...

Dan gaatjes boren. Deze gaatjes dienen dan om het zaagje doorheen te steken van de figuurzaag.

Dan weer zagen dus... Alle binnenkanten mogen er uitgezaagd worden. Wel netjes de lijntjes volgen. Dat scheelt ontzettend veel vijlwerk. En Alpaca vijlen is net als ijzer een tijdrovend klusje.

Dan weer vijlen. Omdat het een knoop moet worden gaan de lijnen als het ware over elkaar heen. Hierdoor wel goed opletten dat de lijnen zoals getekend worden verlaagd. Anders komt de knoop iet uit en dat blijf je zien....

Dan overal het metaal verwijderd zodat de knoop al aardig te zien word. Op de foto omdat deze van bovenaf genomen is, is dit nogal lastig te zien.

Zoals gezegd vlijlen, vijlen, vijlen en nog eens vijlen. Maar we komen er wel.

Dan na een paar uurtjes vijlen en een paar koffie later het begint er toch al zo uit te zien zoals ik in gedachte had.....

Dan begint het er toch al wel aardig in de buurt te komen. Nog even wat schuurpapier erover en even de laatste kleinigheidjes wegwerken. Even voor de maat een liniaal bijgelegd. Een centimeter of 4 ongeveer. Ach niet opgelet, gewoon uit de hand getekend dus tja... Gelukkig is de maat niet van belang hierbij. De maat oogt wel goed. 



Volgens mij mag het resultaat er na een lichte polijst buurt er toch best zijn. Ik heb er voor gekozen om het geheel niet te strak af te werken. Anders word het een erg koud en glad geheel. Dat wil ik hiermee voorkomen. 

Deze zal naar een van mijn dochters gaan. Vanwege fan enzo...
Tot de volgende keer weer. :)

Geen opmerkingen: